13. Hristos biruieşte
fiara
Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul 19
Hristos biruieşte
fiara.
mulţime multă zicând: Aliluia! Mântuirea şi slava şi
puterea sunt ale Dumnezeului nostru!
2 Pentru că adevărate şi drepte sunt judecăţile Lui! Pentru
că a judecat pe desfrânata cea mare, care a stricat
pământul cu desfrânarea ei, şi a răzbunat sângele
robilor Săi, din mâna ei!
3 Şi a doua oară au zis: Aliluia! Şi fumul focului în care
arde ea se ridică în vecii vecilor.
4 Iar cei douăzeci şi patru de bătrâni şi cele patru fiinţe au
căzut şi s-au închinat lui Dumnezeu, Cel ce şade pe tron,
zicând: Amin! Aliluia!
Mulţimile din cer
exclamă: „Aleluia-”cuvânt se traduce prin „Lăudaţi-l pe
Dumnezeu”, ca semn de mare bucurie pentru judecarea Babilonului.
Această aclamaţie liturgică o regăsim în Vechiul Testament în
Psalmii 104-106, 112-118 etc. Conducătorii acestei cetăţi,
subalternii fiarei, pe lângă coruperea şi manipularea minţilor
oamenilor, au instituit un regim violent, îndreptat direct
împotriva credincioşilor în Domnul Dumnezeul nostru şi în Domnul
Iisus Hristos, iar mulţi din ei au murit. Aceştia sunt acum
răzbunaţi.
nostru toate slugile Lui, cei ce vă temeţi de El, mici şi
mari.
6 Şi am auzit ca un glas de mulţime multă şi ca un vuiet de
ape multe şi ca un bubuit de tunete puternice, zicând:
Aliluia! pentru că Domnul Dumnezeul nostru,
Atotţiitorul, împărăţeşte.
Cei ce slujesc Domnului
Dumnezeului nostru, mici sau mari în rangul slujirii lor şi mulţimi
multe de credincioşi, dau slavă Domnului că împărăţeşte peste
cerul şi pământul nostru.
venit nunta Mielului şi mireasa Lui s-a pregătit,
8 Şi i s-a dat ei să se înveşmânteze cu vison curat, luminos,
căci visonul sunt faptele cele drepte ale sfinţilor.
9 Şi mi-a zis: Scrie: Fericiţi cei chemaţi la cina nunţii
Mielului! Şi mi-a zis: Acestea sunt adevăratele cuvinte ale
lui Dumnezeu.
Nunta este unirea făcută
de Domnul Dumnezeul nostru a împărăţiei cerului şi pământului
fiului Său Domnul Iisus Hristos.
Acest cer si pământ
s-a pregătit pentru acest eveniment, asemenea unei mirese.
Sfânta Evanghelie după Matei cap. 22, ne redă această pildă
spusă de Domnul Iisus Hristos, când învăţa mulţimile:
2
Împărăţia cerurilor asemănatu-s-a omului împărat care a
făcut nuntă fiului său.
Prin „…fericiţi
sunt cei chemaţi la cina nunţii Mielului!”, se înţelege că
acum vor fi fericiţi cei ce au rezistat până la sfârşit
asupririi de pe pământ a fiarei şi nu s-au dezis de credinţa lor,
împreună cu toţi martirii creştini din toate timpurile.
Prin distrugerea
desfrânatei celei mari, Dumnezeu a dat posibilitatea oamenilor de pe
pământ să îmbrace sufletele lor cu haina cea albă şi curată a
credinţei, a dragostei şi a slavei faptelor vrednice cu adevărat
creştineşti.
Ca material, vizonul era
o stofă ţesută foarte fin, albă şi foarte scumpă, din care se
făceau hainele preoţilor şi ale oamenilor bogaţi, ca simbol al
bunăstării lor. Aici, Sfântul Ioan Teologul arată că sufletul
credincios şi curat dobândeşte o aură, ca o haină care are cel
mai mare preţ atât pe pământ cât şi în cer, asemănătoare
celei de vizon din planul fizic.
Şi el mi-a zis: Vezi să nu faci aceasta! Sunt împreună-
slujitor cu tine şi cu fraţii tăi, care au mărturia lui Iisus.
Lui Dumnezeu închină-te, căci mărturia lui Iisus este
duhul proorociei.
Sfântul Ioan Teologul
vrea să se închine îngerului care i-a cerut să scrie ce
vede, dar acesta l-a oprit, deoarece şi el este doar slujitor a
Domnului Dumnezeul nostru. Acesta este semn de mare smerenie a
îngerului. La fel şi Sfântul Apostol Petru opreşte închinarea
sutaşului, adică a conducătorului militar mai mare peste o sută
de soldaţi romani, aşa cum vedem din „Faptele Apostolilor”
cap.10:
25 Şi când a fost să intre Petru, Corneliu, întâmpinându-l,
i
s-a închinat, căzând la picioarele lui.
26 Iar Petru l-a ridicat, zicându-i: Scoală-te. Şi eu sunt om.
Îngerul îi spune că
mărturia lui Domnului Iisus Hristos, lăsată nouă prin Sfânta
Evanghelie reprezintă duhul profeţiei. Această minunată scriere
ne arată şi ne învaţă, cum trebuie sa fim în toate zilele
noastre pentru a ne putea mântui. Acesta este marele adevăr pe care
noi, cei de astăzi, trebuie să îl ştim, şi să îl urmăm.
şedea pe el se numeşte Credincios şi Adevărat şi judecă
şi se războieşte întru dreptate.
12 Iar ochii Lui sunt ca para focului şi pe capul Lui sunt
cununi multe şi are nume scris pe care nimeni nu-l
înţelege decât numai El.
Aici vedem puterea şi
măreţia lui Domnului Iisus Hristos, la a doua venire pe pământ în
planul fizic al realităţii noastre. Această imagine depăşeşte
cunoaşterea şi imaginaţia noastră limitată. Ochii lui au
capacitatea de a arde necredincioşii şi de a-i ilumina pe
credincioşi, iar pe capul lui, multele cununi reprezintă puterea cu
care L-a investit Domnul Dumnezeul nostru, de a împărăţi în
cer cât şi pe pământ. Aşa ne spune Sfânta Evanghelie după
Matei cap. 28:
18 Şi apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ.
Numele său este nume
ceresc, dat de Dumnezeu, iar mintea noastră pământeană nu îl
poate înţelege.
Lui se cheamă: Cuvântul lui Dumnezeu.
El este
Cuvântul lui Dumnezeu care transformă şi modelează permanent
realitatea universului nostru, pe noi şi planeta noastră,
pământ. El este acţiunea însăşi a lui Dumnezeu în deplina
manifestare asupra noastră şi a materiei înconjurătoare din care
facem parte.
purtând veşminte de vizon alb, curat.
Este vorba de oştile
din cer care vin cu Domnului Iisus Hristos. Caii şi hainele
lor albe arată curăţenia faptelor şi a sufletelor lor. La fel ne
vorbeşte şi Sfânta Evanghelie după Matei cap.16:
27 Căci Fiul Omului va să vină întru slava Tatălui Său,
cu
îngerii Săi; şi atunci va răsplăti fiecăruia după faptele
sale.
neamurile cu ea. Şi El îi va păstori cu toiag de fier şi va
călca teascul vinului aprinderii mâniei lui Dumnezeu,
Atotţiitorul.
Explicaţia despre
sabia ascuţită este desluşită în Epistola către Evrei a
Sfântului Apostol Pavel 4
12 Căci cuvântul lui Dumnezeu e viu şi lucrător şi mai
ascuţit decât orice sabie cu două tăişuri, şi pătrunde
până la despărţitura sufletului şi duhului, dintre
încheieturi şi măduvă, şi destoinic este să judece
simţirile şi cugetările inimii,
13 Şi nu este nici o făptură ascunsă înaintea Lui, ci toate
sunt goale şi descoperite, pentru ochii Celui în faţa
Căruia noi vom da socoteală.
Lovirea neamurilor, aşa
cum arată versetul de mai sus este, judecata făcută de Domnul
Iisus Hristos oamenilor de pe întreg pământul. Despre păstoria
neamurilor cu toiag de fier a Măntuitorului se vorbea încă din
vremea Vechiului Testament. Aceasta reiese din „Psalmul al doilea
Al lui David”:
8 Cere de la Mine şi-Ţi voi da neamurile moştenirea Ta şi
stăpânirea Ta marginile pământului.
9 Le vei paşte pe ele cu toiag de fier; ca pe vasul olarului
le vei zdrobi!"
Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor.
17 Şi am văzut un înger stând în soare; şi a strigat cu glas
puternic, grăind tuturor păsărilor care zboară spre
înaltul cerului: Veniţi şi vă adunaţi la ospăţul cel mare
al lui Dumnezeu,
18 Ca să mâncaţi trupuri de împăraţi şi trupuri de
căpetenii de oşti şi trupurile celor puternici, şi trupurile
cailor şi ale călăreţilor lor, şi trupurile tuturor celor
slobozi şi celor robi, şi ale celor mici şi celor mari.
Rezultatul bătăliei
dintre oştile cereşti şi oştile adunate de fiară, este
prefigurat prin chemarea păsărilor de pradă şi a animalelor
pământului din zilele marii confruntări. Scopul acestei adunări
este de a curăţa câmpul de bătaie de stârvurile celor ucişi,
deoarece, oameni vii care să facă asta nu vor mai fi. Aceste fapte
ne întăresc credinţa că această bătălie se va desfăşura
efectiv. Acest apel la păsări şi animale este arătat şi de
proorocii Vechiului Testament . Iată ce ne spune proorocul
Iezechiel la cap. 39:
17 "Aşa zice Domnul Dumnezeu: Iar tu, fiul
omului,spune
la tot felul de păsări şi tuturor fiarelor câmpului:
"Adunaţi-vă şi mergeţi din toate părţile, adunaţi-vă la
jertfa Mea, pe care o voi junghia Eu pentru voi, la
jertfa cea mare din munţii lui Israel şi veţi mânca acolo
carne şi veţi bea sânge.
18 Carnea războinicilor o veţi mânca şi veţi bea sângele
căpeteniilor pământului, al berbecilor, al mieilor, al
ţapilor, al viţeilor şi al tuturor celor îngrăşaţi din Vasan;
La fel vorbeşte şi Sfânta Evanghelie după
Matei în cap.24:
28
Căci unde va fi stârvul, acolo se vor aduna vulturii.lor adunate, ca să facă război ce Cel ce şade pe cal şi
cu oştirea Lui.
20 Şi fiara a fost răpusă şi, cu ea, proorocul cel mincinos,
cel ce făcea înaintea ei semnele cu care amăgea pe cei
ce au purtat semnul fiarei şi pe cei ce s-au închinat
chipului ei. Amândoi au fost aruncaţi de vii în iezerul
de foc unde arde pucioasă.
În acest pasaj autorul
Apocalipsei Sfântul Ioan Teologul, descrie în prima parte, mulţimea
oştilor adunate şi numărul mare de împăraţi mobilizaţi de cele
trei duhuri rele, pentru a face război oştirii cereşti. Dar
lovitura pe care au primit-o a fost năpraznică .
Despre această bătălie
iată ce ne spune şi proorocul Zaharia în cap 14:
3 Atunci Domnul va ieşi la luptă şi se va război
împotriva
acestor popoare, ca în vreme de luptă, ca în vreme de
război.
4 Şi în vremea aceea se vor sprijini picioarele Lui pe
Muntele Măslinilor, care este în faţa Ierusalimului, la
răsărit; iar Muntele Măslinilor se va crăpa în două de la
răsărit la apus şi se va face o vale foarte mare şi jumătate
din munte se va da înapoi către miazănoapte şi cealaltă
jumătate către miazăzi.
5 Şi voi veţi alerga prin valea munţilor Mei, căci valea
munţilor se va întinde până la locul unde Eu voi da
izbăvire. Şi veţi alerga cum aţi alergat de frica
cutremurului, în vremea domniei lui Ozia, regele lui
Iuda. Atunci va veni Domnul Dumnezeul meu şi toţi
sfinţii împreună cu El.
6 În vremea aceea nu va mai fi lumină, ci frig şi ger.
7 Va fi o zi deosebită pe care Domnul singur o ştie; nu va
fi nici zi şi nici noapte, ci în vremea serii va fi lumină.
Despre pedepsirea fiarei
şi a proorocului mincinos ca şi despre cei care obligau
oamenii să se închine chipului fiarei , ne spune şi Sfânta
Evanghelie după Matei în cap.13:
42 Şi-i vor arunca pe ei în cuptorul cu foc; acolo va fi
plângerea şi scrâşnirea dinţilor.
La fel spune Mântuitorul în Sfânta Evanghelie
după Ioan în cap. 12 cu referire la lumea noastră :
31
Acum este judecata acestei lumi; acum stăpânitorul
lumii acesteia va fi aruncat afară.
În „Apocalipsa
Sfântului Ioan un comentariu ortodox” scrisă de Arhiepiscopul
Averchie Tauşev la pag. 237, redă ce spune Sfântul Andrei al
Cezareii despre clipele din urmă ale Fiarei şi ale Profetului
Mincinos „ Aceştia nu vor avea parte de o moarte obişnuită, ci
ucişi fiind intr-o clipire de ochi, vor fi osândiţi la o a doua
moarte în iezerul de foc”.
Celui ce şade pe cal, şi toate păsările s-au săturat din
trupurile lor.
Categoric această
bătălie se va purta concret, în planul fizic, cu mulţi morţi şi
răniţi. Sumbră imagine în care păsările se satură din
trupurile lor. La fel a proorocit şi proorocul Isaia în cap. 66 :
16 Domnul va judeca cu foc şi cu sabie pe tot omul şi mulţi
vor fi cei ce vor cădea de bătaia Domnului!
La fel şi proorocul Agheu în cap.2 vorbind despre
această luptă ne spune.
22 Voi răsturna tronurile regatelor şi voi nimici puterea
regilor neamurilor şi voi trânti la pământ carele şi pe
războinicii din ele, iar caii şi călăreţii se vor prăbuşi
unul pe altul în ascuţişul săbiei".