10 Am fost în duh în zi de duminică şi am auzit,
în urma
mea, glas mare de trâmbiţă,
11
Care zicea: Ceea ce vezi scrie în carte şi trimite celor
şapte Biserici: la Efes, şi la Smirna, şi la
Pergam, şi la
Tiatira, şi la Sardes, şi la Filadelfia, şi
la Laodiceea.
12
Şi m-am întors să văd al cui este glasul care vorbea cu
mine şi, întorcându-mă, am văzut şapte
sfeşnice de aur.
13
Şi în mijlocul sfeşnicelor pe Cineva asemenea Fiului
Omului, îmbrăcat în veşmânt lung
până la picioare şi
încins pe sub sân cu un brâu de
aur.
14
Capul Lui şi părul Lui erau albe ca lâna albă şi ca
zăpada, şi ochii Lui, ca para focului.
15
Picioarele Lui erau asemenea aramei arse în cuptor,
iar glasul Lui era ca un vuiet de ape multe;
16 În mâna Lui cea dreaptă avea şapte stele; şi
din gura
Lui ieşea o sabie ascuţită cu două
tăişuri, iar faţa Lui
era ca soarele, când străluceşte în
puterea lui.
În
continuare, autorul ne arată cele auzite şi văzute prin plecarea sa în duh. El
îl vede pe Domnul nostru Iisus Hristos.
Cuvântul
Domnului este sabia cu două tăişuri, arătată în ultimul verset. Acest lucru îl
înţelegem şi din Epistola către Evrei a Sfântului Apostol Pavel la cap. 4 unde
vedem aceasta descriere:
12 Căci
cuvântul lui Dumnezeu e viu şi lucrător şi mai
ascuţit decât orice sabie cu două
tăişuri, şi pătrunde
până la despărţitura sufletului
şi duhului, dintre
încheieturi şi măduvă, şi
destoinic este să judece
simţirile şi cugetările inimii,
Despărţitura
trebuie interpretată ca linia fină de separaţie sau de trecere greu sesizabilă,
prin care două structuri învecinate diferite prin natura lor, comunică permanent. Despre
această sabie, Apostolul Pavel, îndemnând creştinii din Efes la viata duhovnicească, spune în Efesenii
cap.6:
12 Căci lupta noastră nu este împotriva trupului
şi a
sângelui,ci împotriva începătorilor,
împotriva
stăpânilor, împotriva stăpânitorilor
întunericului acestui
veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt
în văzduh.
13 Pentru aceea, luaţi toate armele lui Dumnezeu,
ca să
puteţi
împotrivă în ziua cea rea,
şi, toate biruindu-le, să rămâneţi în
picioare.
14 Staţi
deci tari, având mijlocul vostru încins cu adevărul
şi
îmbrăcându-vă cu platoşa dreptăţii,
15 Şi încălţaţi picioarele voastre, gata fiind
pentru
Evanghelia păcii.
16 În toate luaţi pavăza credinţei, cu care
veţi putea să
stingeţi
toate săgeţile cele arzătoare ale vicleanului.
17 Luaţi şi coiful mântuirii şi sabia Duhului,
care este
cuvântul
lui Dumnezeu.
Adevărat
este că, "sabia" este cuvântul Domnului Iisus Hristos dat nouă prin
Evangheliei, care are în el multă putere. Acest cuvânt trebuie întărit în noi
prin rugăciune permanentă şi prin sfatul înţelept, dat din suflet de părinţii duhovnici.
17
Şi când L-am văzut, am căzut la picioarele Lui ca un
mort. Şi El a pus mâna dreaptă peste mine, zicând:
Nu te teme! Eu sunt Cel
dintâi şi Cel de pe urmă,
18
Şi Cel ce sunt viu. Am fost mort, şi, iată, sunt viu, în
vecii vecilor, şi am cheile
morţii şi ale iadului.
19
Scrie, deci, cele ce ai văzut şi cele ce sunt şi cele ce au
să fie după acestea.
20
Taina celor şapte stele, pe care le-ai văzut în dreapta
Mea, şi a celor şapte
sfeşnice de aur este: Cele şapte
stele sunt îngerii celor
şapte Biserici, iar sfeşnicele
cele şapte sunt şapte
Biserici.
Acest text este destul de lămuritor scris,
mai ales prin explicaţia sa finală.
Trebuie să facem precizarea, că
Domnul Iisus Hristos este cel mai mare Arhiereu, aşa cum vedem din Epistola
către Evrei a Sfântului Apostol Pavel cap.5:
5
Aşa şi Hristos nu S-a preaslăvit pe Sine însuşi, ca să Se
facă arhiereu, ci Cel ce a grăit către
El: "Fiul Meu eşti
Tu, Eu astăzi Te-am născut".
6 În alt loc se zice:
"Tu eşti Preot în veac după rânduiala
lui Melchisedec".
De aceea este normală şi firească adresarea
Mântuitorului nostru în calitatea Sa de cel mai mare Arhiereu, prin intermediul
scrierii Sfântului Ioan Teologul, către Episcopii celor şapte biserici.
Episcopii sunt curaţi ca îngerii şi acţionează pentru întărirea credinţei, povăţuind creştinii despre cele ce trebuie să
facă, în bisericile şi în comunităţile lor.
Cele
şapte biserici au existat real, deoarece şi astăzi se văd parte din ruinele lor, aflate pe teritoriul
Turciei.
Apocalipsa
Sfântului Ioan Teologul cap.2
Porunca
dată lui Ioan de Domnul, ca să scrie îngerilor, adică episcopilor Bisericilor
din: Efes, Smirna, Pergam, Tiatira. Poruncile Domnului, despre lipsurile
bisericilor.
1
Scrie îngerului Bisericii din Efes: Acestea zice Cel ce
ţine cele şapte stele în dreapta Sa, Cel care umblă în
mijlocul celor şapte sfeşnice
de aur:
2
Ştiu faptele tale şi osteneala ta şi răbdarea ta şi cum că
nu poţi suferi pe cei răi şi ai
cercat pe cei ce se zic pe
sine apostoli şi nu sunt şi
i-ai aflat mincinoşi;
3
Şi stărui în răbdare şi ai suferit pentru numele Meu şi nu
ai obosit.
4
Dar am împotriva ta faptul că ai părăsit dragostea ta
cea dintâi.
5
Drept aceea, adu-ţi aminte de unde ai căzut şi te
pocăieşte şi fă faptele de mai
înainte; iar de nu, vin la
tine curând şi voi mişca sfeşnicul
tău din locul lui, dacă
nu te vei pocăi.
Ruinele vechiului oraş
Efes se găsesc în sud-vestul oraşului Selcuk din Turcia, din vestul Asiei Mici.
Acest oraş s-a dezvoltat la mică distanţă de oraşul antic Efes; ruinele lui se
vizitează şi astăzi.
În aceste versete, vedem
că denumirea de înger este atribuită Episcopilor celor şapte biserici. Ei trebuie
să rămână permanent cu sufletul curat ca al îngerilor, atât pentru nevoia personală
cât şi cea duhovnicească, dar mai ales pentru transmiterea Harului Duhului
Sfânt asupra preoţilor iar prin aceştia enoriaşilor lor. Episcopul bisericii
din Efes este atenţionat de Domnul Iisus
Hristos, să se pocăiască pentru greşelile sale şi să revină la faptele cele
bune pe care le făcea înainte. Dacă nu va face acest lucru, biserica lui
riscă să se destrame, iar Harul Duhului Sfânt, reprezentat prin sfeşnicul mereu
arzător care este lumina ei, va pleca din ea.
6 Ai însă partea bună că urăşti
faptele nicolaiţilor, pe
care le urăsc şi Eu.
7 Cine are urechi să audă ceea ce Duhul zice
Bisericilor:
Celui ce va birui îi voi da să mănânce din pomul vieţii,
care este în raiul lui Dumnezeu.
Nicolaiţii erau membri ai unei secte din
Efes, care încă mai practicau forme de idolatrie şi libertinajul erotic.
În următorul verset Domnul promite creştinilor
care vor învinge păcatele şi vor ţine în continuare dreapta credinţă, că vor
mânca din pomul vieţii existent în rai şi vor avea viaţa veşnică.
8
Iar îngerului Bisericii din Smirna, scrie-i: Acestea zice
Cel
dintâi şi Cel de pe urmă, Cel care a murit şi a
înviat:
9 Ştiu
necazul tău şi sărăcia ta, dar eşti bogat, şi hula
din partea celor ce zic despre ei înşişi
că sunt iudei şi
nu sunt, ci sinagogă a satanei.
Smirna,
astăzi poartă denumirea de Izmir, care
este un mare oraş port al Turciei la marea Egee, din vestul Asiei Mici, la 74
km nord de Efes.
În
aceste versete vedem că sărăcia materială a celor din Smirna este invers proporţională cu bogăţia lor
spirituală. Domnul Iisus Hristos apreciază acest lucru. Cei care hulesc
biserica şi prin ea, comunitatea creştină din acest oraş, sunt iudei doar cu
numele.
10 Nu
te teme de cele ce ai să pătimeşti. Că iată diavolul
va să arunce dintre voi în
temniţă, ca să fiţi ispitiţi, şi
veţi avea necaz zece zile. Fii
credincios până la
moarte
şi îţi voi da cununa vieţii.
11
Cine are urechi să audă ceea ce Duhul zice Bisericilor:
Cel ce biruieşte nu va fi vătămat de moartea cea de-a
doua.
Zece
zile este o perioadă scurtă şi de aceea, Mântuitorul îi îmbărbătează să rabde
aceste zile pentru că vor scăpa neatinşi. Cel ce biruieşte nu va fi vătămat de
moartea cea de a doua, deoarece va avea sufletul curat şi viu încă din viaţa de
pe Pământ. Cei găsiţi cu sufletul viu vor sluji Domnului în cetatea sa, după
cum vedem mai târziu în această scriere.
12 Iar
îngerului Bisericii din Pergam scrie-i: Acestea zice
Cel ce are sabia ascuţită de
amândouă părţile:
13 Ştiu
unde sălăşluieşti: unde este scaunul satanei; şi ţii
numele Meu şi n-ai tăgăduit credinţa Mea, în zilele lui
Antipa, martorul Meu cel credincios, care a
fost ucis la
voi,
unde locuieşte satana.
Pergamul
este un vechi centru comercial şi cultural al antichităţii. Ruinele vechiului
oraş au fost descoperite la 1872 şi
multe din statui, coloane şi alte obiecte, au luat calea Berlinului, unde se
află un muzeu al acestui oraş antic. La
vremea sa, acest oraş era un centru important închinat cultului lui Zeus şi
avea ca protectoare pe zeiţa Atena. Tot aici au fost ridicate şi alte temple,
unde se săvârşeau ritualuri păgâne. Pentru păgânismul său oraşul mai era
denumit şi locaş al satanei. Învăţaţii din acest oraş, au dezvoltat o importantă bibliotecă, care
rivaliza cu biblioteca din Alexandria şi o renumită şcoală medicală.
Al doilea verset
prezentat mai sus, îl prezintă pe Antipa ca mucenic creştin, omorât în acest
oraş, pentru mărturia credinţei sale în Domnul Iisus Hristos.
14 Dar am împotriva ta câteva lucruri, că ai
acolo pe unii
care ţin învăţătura lui Balaam,
cel ce învăţa pe Balac
să pună piatră de poticneală
înaintea fiilor lui Israel,
ca să mănânce carne jertfită
idolilor şi să se dea
desfrânării.
15
Astfel ai şi tu pe unii care, de
asemenea, ţin învăţătura
nicolaiţilor.
16 Pocăieşte-te deci, iar de nu, vin la tine
curând şi voi
face cu
ei război, cu sabia gurii Mele.
În unele scrieri, Balaam
este numit Valaam, personaj al Vechiului Testament, care era un renumit vrăjitor. Balac, care era un mare
conducător militar si politic din acea vreme, îi cere lui Valaam vrăjitorul, să
blesteme poporul lui Israel, adică poporul lui Dumnezeu de trei ori pentru a-l
putea învinge mai uşor în luptă. Vrăjitorul,
cu toată priceperea lui nu a reuşit. Mai mult, blestemele care vroia să le
spună s-au transformat în binecuvântări. Iată fragmente din discuţia lor, aşa
cum este consemnată în Biblie în Numerii,
a patra carte a lui Moise cap. 23:
23 Pentru că nu este vrăjitorie în Iacov, nici
farmece în
Israel, la vreme se va spune lui Iacov
şi lui Israel; cele
ce vrea să plinească Dumnezeu!
25 Zis-a
Balac către Valaam: "Nici de blestemat să nu-l
blestemi,
nici de binecuvântat să nu-l binecuvântezi".
Acest
popor nu trebuia nici blestemat nici binecuvântat, pentru ca nu cumva să se
întărească.
17
Cine are urechi să audă ceea ce Duhul zice Bisericilor:
Biruitorului îi voi da din mana
cea ascunsă Hrană
cerească şi-i voi da lui o pietricică albă şi pe
pietricică scris un nume nou, pe
care nimeni nu-l ştie,
decât primitorul.
Acest
verset vorbeşte de Hrana cerească
primită de credincioşilor creştini, care hrăneşte sufletele şi le vindeca
trupurile. În plus ei vor primi şi o pietricică albă ca simbol al păcii şi biruinţei. Pe această pietricică stă scris un
nume nou, pe care nimeni nu îl ştie, decât primitorul. Acesta este numele
ceresc cel nou a Domnului Iisus Hristos, care îl va avea la a doua venire pe
Pământ, când va conduce toate popoarele.