11.
Cele şapte cupe ale mâniei
Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul 15
Cântarea
biruitorilor fiarei. Şapte îngeri cu şapte cupe ale mâniei.
îngeri având şapte pedepse – cele de pe urmă – căci cu
ele s-a sfârşit mânia lui Dumnezeu.
După cum scrie versetul,
acestea sunt ultimele plăgi, adică ultimele încercări prin care
trebuie să treacă oamenii şi pământul. Prezentarea lor de
către Sfântul Ioan Teologul, se face puţin mai târziu.
2 Şi am văzut ca o mare de cristal, amestecată cu foc, şi pe
biruitorii fiarei şi ai chipului ei şi ai numărului numelui
ei, stând în picioare pe marea de cristal şi având
alăutele lui Dumnezeu.
Autorul Apocalipsei vede pe
cei care au învins armatele imperiului lui Antihrist şi pe chipul
fiarei, adică acel sistem robotizat la care era obligatoriu să te
închini, după cum am arătat anterior şi care ucidea pe cei ce
îndrăzneau să nu se închine. Ei au învins şi pe cei care
slujeau lui Antihrist, care purtau numele sau numărul fiarei.
cântarea Mielului, zicând: Mari şi minunate sunt
lucrurile Tale, Doamne Dumnezeule, Atotţiitorule!
Drepte şi adevărate sunt căile Tale, Împărate al
neamurilor!
4 Cine nu se va teme de Tine, Doamne, şi nu va slăvi
numele Tău? Că tu singur eşti sfânt şi toate neamurile
vor veni şi se vor închina înaintea Ta, pentru că
judecăţile Tale s-au făcut cunoscute.
Cu toţii dau slavă
Domnului pentru marea victorie asupra fiarei, aşa cum au dat slavă
când Domnul i-a scos din Egipt. Despre acea cântare Vechiul
Testament spune în „Ieşirea – A doua carte a lui Moise”
cap.15:
1 Atunci Moise şi fiii lui Israel au cântat Domnului
cântarea aceasta şi au zis: "Să cântăm Domnului, căci cu
slavă S-a preaslăvit! Pe cal şi pe călăreţ în mare i-a
aruncat!
6 Dreapta Ta, Doamne, şi-a arătat tăria. Mâna Ta cea
dreaptă, Doamne, pe vrăjmaşi i-a sfărâmat.
La fel şi acum cei care
stau pe marea de cristal, cântă Domnului Dumnezeul
nostru şi Domnului Iisus Hristos slavă, pentru victoria lor asupra
fiarei.
5 Şi după aceasta, m-am uitat şi s-a deschis templul
cortului mărturiei din cer.
6 Şi au ieşit din templu cei şapte îngeri cu cele şapte
pedepse, îmbrăcaţi în veşmânt de in curat, luminos, şi
încinşi, pe la piept, cu cingători de aur.
7 Şi una din cele patru făpturi dădu celor şapte îngeri
cele
şapte cupe de aur pline de mânia lui Dumnezeu, Cel ce
este viu în vecii vecilor.
8 Iar templul se umplu de fum, din slava lui Dumnezeu şi
din puterea Lui, şi nimeni nu putea să intre în templu,
până ce se vor sfârşi cele şapte urgii ale celor şapte
îngeri.
Prin expresia una din
cele patru făpturi autorul se referă la unul dintre heruvimi, care
dau îngerilor cupele cu ultimele şapte pedepse care vor lovi
pământul. Fumul din templu se poate traduce prin mulţimea mare a
rugilor care se înalţă în faţa Lui Dumnezeu. „Ca fumul tămâii
sa se ridice ruga mea înaintea ta Doamne” spune foarte frumos
psalmistul.
Vărsarea celor şapte cupe ale mâniei şi cele şapte urgii ce vin asupra pământului.
1 Şi am auzit glas mare, din templu, zicând celor şapte
îngeri: Duceţi-vă şi vărsaţi pe pământ cele şapte cupe
ale mâniei lui Dumnezeu.
În acum vedem plata
care vine din cer pentru oamenii care nu s-au pocăit şi nu au dat
slavă prin credinţă Domnului Dumnezeuui nostru Atotţiitorul.
Aceste plăgi ne amintesc de evenimentele făcute de Dumnezeu
în Egiptul antic lui Faraon, pentru a elibera din robie şi a lăsa
slobod poporul evreu sub conducerea lui Moise.
Prima cupă
bubă rea şi ucigătoare s-a ivit pe oamenii care aveau
semnul fiarei şi care se închinau chipului fiarei.
Această manifestare a
plăgii ne duce cu gândul la a şasea plagă asupra Egiptului scrisă
în Vechiul Testament în „Ieşirea – A doua carte a lui Moise”
cap. 9
8
Iarăşi a grăit Domnul cu Moise şi cu Aaron şi a zis:
"Luaţi-vă câte o mână plină de cenuşă din cuptor şi s-o
arunce Moise spre cer înaintea lui Faraon şi a slujitorilor
lui.
9 Şi se va stârni pulbere în tot pământul Egiptului şi vor fi
pe oameni şi pe vite răni şi băşici usturătoare în toată ţara
Egiptului".
Nu putem afirma cu
siguranţă că tipul bolii este acelaşi ca şi în antichitate.
Aici se vorbeşte de o bubă rea şi ucigătoare, în timp ce în
antichitate se vorbeşte doar de răni provocate de ea.
A doua cupă
prefăcut în sânge ca de mort, şi orice suflare de viaţă a
murit, din cele ce sunt în mare.
Termenul de sânge ca de
mort, poate fi interpretat ca sângele unei fiinţe înjunghiate,
fiind vâscos, gros , consistent. Culoarea brun închis arată lipsa
oxigenului din sânge, care nu permite viaţa.
A treia cupă
4 Iar cel de al treilea a vărsat cupa lui în râuri şi în
izvoarele apelor şi s-au prefăcut în sânge.
5 Şi am auzit pe îngerul apelor, zicând: Drept eşti Tu,
Cel
ce eşti şi Cel ce erai, Cel Sfânt, că ai judecat
acestea:
6 Fiindcă au vărsat sângele sfinţilor şi al
proorocilor, tot
sânge le-ai dat să bea. Vrednici sunt!
7 Şi am auzit din altar, grăind: Da, Doamne Dumnezeule,
Atotţiitorule, adevărate şi drepte sunt judecăţile Tale!
Plaga prin care loveşte
apele curgătoare şi toate rezervele de apă ale oamenilor, seamănă
şi ea cu cea din antichitate aşa cum vedem în Vechiul
Testament în „Ieşirea – A doua carte a lui Moise” cap.7:
20 Şi au făcut Moise şi Aaron cum le-a poruncit Domnul: a
ridicat Aaron toiagul său şi a lovit apa
râului, înaintea
ochilor lui Faraon şi înaintea ochilor slujitorilor lui, şi
toată apa din râu s-a prefăcut în sânge.
21 Atunci peştele din râu a murit, râul s-a împuţit şi
Egiptenii nu puteau să bea apă din râu; şi
era sânge în
toată ţara Egiptului.
Despre interpretări ale
acestui fenomen dat de Dumnezeu am discutat mai pe larg la Pecetea a
şaptea, trâmbiţa a doua.
A patra cupă
8 Şi al patrulea înger a vărsat cupa lui în soare şi i
s-a dat
să dogorească pe oameni cu focul lui.
9 Şi oamenii au fost dogoriţi cu mare arşiţă şi au
hulit
numele lui Dumnezeu, Care are putere peste urgiile
acestea, şi nu s-au pocăit ca să-i dea slavă.
Se arată lovirea
pământului prin încălzirea excesivă cauzată de soare. Această
plagă se poate produce fie prin subţierea drastică şi găurirea
stratul de ozon din straturile superioare ale atmosferei terestre,
sau prin explozii masive solare venite pe fondul creşterii
activităţii sale. La acest lucru, aşa cum am mai arătat,
contribuie şi schimbările sau oscilaţiile majore de intensitate
ale câmpului magnetic al pământului, care filtrează şi reduce,
radiaţia solară dar şi oscilaţiile câmpului electromagnetic
solar, care permite fluxurilor de plasma si particule sa părăsească
mai uşor astrul.
A cincea cupă
10 Şi al cincilea înger a vărsat cupa lui pe scaunul
fiarei şi
în împărăţia ei s-a făcut întuneric şi oamenii îşi
muşcau
limbile de durere.
11 Şi au hulit pe Dumnezeul cerului din pricina durerilor
şi
a bubelor lor, dar de faptele lor nu s-au pocăit.
Despre această plagă
ne vorbeşte şi Vechiul Testament în Ieşirea – A doua carte a
lui Moise cap. 10, când Domnul a făcut noapte în ţara Egiptului
timp de trei zile:
21 Atunci a zis Domnul către Moise: "Întinde mâna ta
spre
cer şi se va face întuneric în pământul Egiptului, încât
să-l pipăi cu mâna".
22 Şi şi-a întins Moise mâna sa spre cer şi s-a făcut
întuneric beznă trei zile în tot pământul Egiptului,
23 De nu se vedea om cu om, şi nimeni nu s-a urnit de la
locul său trei zile. Iar la fiii lui Israel a fost lumină peste
tot în locuinţele lor.
Dar vedem că oamenii
s-au înverşunat şi, în loc să dea slavă Domnului, au hulit pe
Dumnezeu şi nu s-au pocăit.
A şasea cupă
12 Şi al şaselea înger a vărsat cupa lui în râul cel
mare
Eufrat şi apele lui au secat, ca să fie gătită
calea
împăraţilor de la Răsăritul Soarelui.
Acum, Dumnezeu seacă
râul Eufrat, care era în antichitate considerat o barieră naturală
împotriva invaziei perşilor, sau a altor popoare aflate la est de
el. De aceea, se spune că secarea lui ajută împăraţii din est
care vin de departe, dinspre Japonia „Ţara Soarelui Răsare”,
pentru bătălia finală.
şi din gura proorocului celui mincinos trei duhuri
necurate ca nişte broaşte.
14 Căci sunt duhuri diavoleşti, făcătoare de semne şi care
se duc la împăraţii lumii întregi, să-i adune la războiul
zilei celei mari a lui Dumnezeu, Atotţiitorul.
Aceste duhuri sunt
ambasadorii celor trei care conduc imperiul lui Antihrist. Nu
ştim precis dacă sunt oameni în carne şi oase, sau doar o imagine
holografică trimisă către restul împăraţilor lumii, prin care
le cere să dea mare ajutor militar în trupe şi arme. Această
concentrare de forţe se face pentru bătălia finală pe care
Antihrist o pregăteşte împotriva Mielului, a îngerilor lui şi a
oamenilor care erau cu ei în tabăra de pe muntele Sionului.
15 Iată, vin ca un fur. Fericit este cel ce priveghează şi
păstrează veşmintele sale, ca să nu umble gol şi să se
vadă ruşinea lui!
Despre venirea acelei
zile ne spune şi Sfânta Evanghelie după Matei în cap.24:
43
Aceea cunoaşteţi, că de-ar şti stăpânul casei la ce strajă
din noapte vine furul, ar priveghea şi n-ar lăsa să i se
spargă casa.
46 Fericită este sluga aceea, pe care venind stăpânul său,
o
va afla făcând aşa.
La fel ne arată şi
Sfânta Evanghelie după Luca cap.12:
39
Iar aceasta să ştiţi că, de ar şti stăpânul casei în
care ceas
vine furul, ar veghea şi n-ar lăsa să i se spargă casa.
40
Deci şi voi fiţi gata, că în ceasul în care nu gândiţi
Fiul
Omului va veni.
În Epistola întâia
către Tesaloniceni a Sfântului Apostol Pavel în cap. 5 „A doua
venire a lui Hristos. Cuviincioasă pregătire pentru ea” vedem:
2 Căci voi înşivă ştiţi bine că ziua Domnului vine
aşa, ca
un fur noaptea.
3 Atunci când vor zice: pace şi linişte, atunci, fără de
veste, va veni peste ei pieirea, ca şi durerile peste cea
însărcinată, şi scăpare nu vor avea.
4 Voi însă, fraţilor, nu sunteţi în întuneric, ca să vă apuce
ziua aceea ca un fur.
Şi în continuare Sfântul Apostol Pavel arată:
7 Fiindcă cei ce dorm, noaptea dorm; şi cei ce se
îmbată,
noaptea se îmbată.
8 Dar noi, fiind ai zilei, să fim treji, îmbrăcându-ne în
platoşa credinţei şi a dragostei şi punând coiful nădejdii
de mântuire;
9 Că Dumnezeu nu ne-a rânduit spre mânie, ci spre
dobândirea mântuirii, prin Domnul nostru Iisus Hristos,
Aşa cum am văzut mai sus,
în partea a doua din versetul 15 din cap.16 din Apocalipsă;
„fericit este cel ce priveghează şi păstrează veşmintele sale,
ca să nu umble gol şi să se vadă ruşinea lui!”, nu se
referă aşa cum mulţi ar crede la vesmintele trupului, adică la
hainele noastre. El se referă la veşmântul sufletului
nostru. Sufletul nu îl poţi acoperi decât prin haina cea curată a
credinţei şi a dragostei pentru Domnul Iisus Hristos şi pentru
semeni, a smereniei şi a pocăinţei pentru faptele noastre cele
necugetate. Această haina este îmbrăcămintea de lumină a
sufletului pe care noi trebuie să o păstrăm curată. Dacă s-a
murdărit trebuie, cu mare grijă curăţată la preot, prin taina
spovedanie. Fără această haină, sufletul este trist şi gol.
Harmaghedon.
17 Şi al şaptelea înger a vărsat cupa lui în văzduh şi glas
mare a ieşit din templul cerului, de la tron, strigând:
S-a făcut!
18 Şi s-au pornit fulgere şi vuiete şi tunete şi s-a făcut
cutremur mare, aşa cum nu a fost, de când este omul
pe pământ, un cutremur atât de puternic.
Harmaghedonul sau Armaghedonul se
presupune a fi de origine ebraica şi este transcrierea lui
Har- Meghiddo care se traduce prin „muntele sau colina Meghiddo”,
deşi nu se cunoaşte un asemenea munte sau colină, cu această
denumire. Există o localitate în câmpia Esrom, în nordul
Israelului numită Meghiddo. Acolo este o veche cetate care deţinea
controlul asupra intersecţiei a două importante drumuri comerciale
din antichitate. Pe aceste locuri s-au adunat de multe ori armatele
şi s-au dat bătălii sângeroase. In Vechiul Testament ea apare de
mai multe ori, de exemplu, în Cartea Judecătorilor în cap. 5:
19 Atunci au venit regi să se războiască,
Războitu-s-au
atunci regii Canaanului La Taanac, pe apa
Meghidonului, Dar n-au luat pradă, nici argint, nici
bani.
La fel apare şi în Cartea a patra a Regilor în
cap.23:
29 În zilele lui s-a dus Faraonul Neco, regele Egiptului,
împotriva regelui Asiriei, la râul Eufratului. Atunci a
ieşit Iosia în întâmpinarea lui, iar acela când l-a văzut
l-a omorât în Meghido.
Acest loc este arătat
şi de Proorocul Zaharia din Vechiul Testament, în cap,12:
11 În ziua aceea, va fi plângere mare în Ierusalim, ca
plângerea de la Hadad-Rimon, în câmpia Meghidonului.
În marea bătălie
descrisă de Apocalipsă vedem că oştile cereşti vor veni efectiv
pe Pământ în planul realităţii noastre. În Biblie se mai
pomeneşte de un fapt asemănător, când oastea Domnului, a venit
efectiv pe Pământ. Acest moment este redat în Facerea –
Întâia carte a lui Moise cap. 32:
1 După aceea Iacov s-a dus în calea sa. Şi căutând,
el a
văzut oştirea lui Dumnezeu tăbărâtă, căci l-au întâmpinat
îngerii lui Dumnezeu.
2 Iacov însă, când i-a văzut, a zis: "Aceasta este tabăra lui
Dumnezeu!" Şi a pus locului aceluia numele Mahanaim,
adică două tabere.
Împotriva oştirii lui
Dumnezeu, acum în câmpia Meghidonului se adună , oştile
mobilizate de Antihrist, proorocul mincinos şi de balaur. In
versetul 18 „ Şi s-au pornit fulgere şi vuiete şi tunete şi s-a
făcut cutremur mare, aşa cum nu a fost, de când este omul pe
pământ, un cutremur atât de puternic.” Toate aceste manifestări
descrise de Sfântul Ioan Teologul, pot fi asemănate cu ceea ce se
întâmplă într-o confruntare militară de proporţii. Nu putem să
ne imaginăm armamentul care s-a folosit, dar exploziile produse pot
determina dezechilibrarea plăcilor tectonice şi drept urmare,
Dumnezeu îngăduie declanşarea unui mare cutremur cu consecinţe
devastatoare pe întreaga planetă.
neamurilor s-au prăbuşit, şi Babilonul cel mare a fost
pomenit înaintea lui Dumnezeu, ca să-i dea paharul
vinului aprinderii mâniei Lui.
Roma este cetatea cea
mare care era mai de mult numită şi Babilon. Nu putem şti acum
dacă vor exista aici cetăţi ale neamurilor, de aceea nu putem şti
cu siguranţă care va fi acest mare oraş, despre care versetul
ne arată că s-a rupt în trei parţi.
21 Şi grindină mare, cât talantul, se prăvăli din cer peste
oameni. Şi oamenii huliră pe Dumnezeu, din pricina
pedepsei cu grindină, căci urgia ei era foarte mare.
Insulele dispar, prin creşterea
nivelului oceanului planetar, datorită topirii calotelor glaciare.
Categoric, plăcile tectonice se mişcă, determinând reaşezarea
faliilor continentale care remodelează uscatul.
Grindina la mărimea
talantului, reprezintă un fenomen meteorologic rar, dar foarte
periculos datorită greutăţii mari a bucăţilor de gheaţă. Un
talant avea: 26 kg. talantul grec, 32 kg talantul roman, mergând
până la 59 kg. talantul babilonian. Având in vedere locul unde
scria Sfântul Ioan Teologul si epoca în care o făcea, talantul
avea între 32,3 – 36 kg. Această greutate este foarte mare
deoarece, pe lângă greutate proprie pe care o are, se mai adaugă
şi o mare viteză de cădere care măreşte mult forţa impactului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu