4.
Priveliştea cerească, cartea cu şapte peceţi
Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul 4
Priveliştea
cerească. Tronul lui Dumnezeu cu douăzeci şi patru de bătrâni şi
cu patru heruvimi.
cer şi glasul cel dintâi – glasul ca de trâmbiţă, pe care
l-am auzit vorbind cu mine – mi-a zis: Suie-te aici şi îţi
voi arăta cele ce trebuie să fie după acestea.
Din primul verset al
acestui capitol, Sfântul Ioan Teologul este anunţat de îngerul
însoţitor, că din acest moment începe prezentarea lucrurilor
viitoare, care urmează să se întâmple după momentul arătării
acestei viziuni. Aşa cum am mai spus, dacă luăm în considerare
exilul său din insula Patmos, impus de împăratul Domiţian ,
Sfântul Ioan a scris această lucrare în jurul anului 95
d.Hr. Putem crede că evenimentele descrise de aici înainte, „cele
ce trebuie să fie după acestea”, se referă la evenimente care
vor veni după anii lui de exil, trecând cu mii de ani de timpurile
noastre.
2 Îndată am fost în duh; şi iată un tron era în cer şi pe
tron şedea Cineva.
3 Şi Cel ce şedea semăna la vedere cu piatra de iasp şi de
sardiu, iar de jur împrejurul tronului era un curcubeu,
cu înfăţişarea smaraldului.
Scriitorul acestei minunate
lucrări, descrie vederea Slavei şi Tronului lui Dumnezeu, cu
descrierea culorilor în care el a văzut acestă impresionantă
imagine. Piatra numită iaspis este de culoare roşu
cărămiziu. sardiu a doua piatră, este de culoare
roşu brun, iar curcubeul din jurul Tronului ceresc este de culoare
verde, a smaraldului.
scaune douăzeci şi patru de bătrâni, şezând, îmbrăcaţi
în haine albe şi purtând pe capetele lor cununi de aur.
Bătrânii care stau pe
scaunele sau tronurile descrise şi în alte lucrări, izvorăsc
iubirea şi înţelepciunea cunoaşterii divine, la cea mai înaltă
treaptă a ierarhiei cereşti.
Asupra numărului
bătrânilor ei pot fi cei 12 patriarhi ai Vechiului Testament şi
cei 12 Apostoli din Noul Testament, ca o descriere unitară a celor
două testamente pe care Dumnezeu le-a încheiat cu poporul lui
Israel, ca popor ales. O altă interpretare mai puţin plauzibilă
spune că aceşti bătrâni pot fi cele 24 de ordine
sacerdotale arătate în Cartea întâi Paralipomenia cap.24, 1-19
care se mai numeşte şi Întâia Carte a Cronicilor.
Bătrânii participă
la slăvita adunare Dumnezeiască, pe care o laudă împreună cu
îngerii.
făclii de foc ardeau înaintea tronului, care sunt cele
şapte duhuri ale lui Dumnezeu,
Tot pe prima treaptă a
ierarhiei cereşti, împreună cu scaunele sau tronurile în care
stau înţelepţii, sunt şi cele şapte făclii, adică cei şapte
Serafimi, duhurile care ard şi încălzesc prin credinţa lor, după
descrierea şi aşezarea lor în faţa tronului lui Dumnezeu. Aşa
cum ne desluşeşte Sfântul Dionisie Aeropagitul în Opere complete
la pag 23, „numele de Serafim arată prin descoperire, mişcarea
neîncetată şi nesfârşită a lor în jurul celor dumnezeieşti şi
căldura şi iuţimea şi mai mult decât fierbinţeala şi pururea
lor mişcare, apropiată, neobosită şi neclintită de Dumnezeu.”
6 Şi înaintea tronului, ca o mare de sticlă, asemenea cu
cristalul. Iar în mijlocul tronului şi împrejurul tronului
patru fiinţe, pline de ochi, dinainte şi dinapoi.
7 Şi fiinţa cea dintâi era asemenea leului, a doua fiinţă
asemenea viţelului, a treia fiinţă avea faţă de om, iar a
patra fiinţă era asemenea vulturului care zboară.
8 Şi cele patru fiinţe, având fiecare din ele câte şase aripi,
sunt pline de ochi, de jur împrejur şi pe dinăuntru, şi
odihnă nu au, ziua şi noaptea, zicând: Sfânt, Sfânt,
Sfânt, Domnul Dumnezeu, Atotţiitorul, Cel ce era şi
Cel ce este şi Cel ce vine.
După descrierea făcută
celor patru fiinţe, vedem descrierea Heruvimilor, care şi ei,
se găsesc pe cea mai de sus treaptă a ierarhiei cereşti,
împreună cu Serafimii şi cu Scaunele sau Tronurile cereşti.
Aşa cu arată Sfântul
Dionisie Aeropagitul în Opere complete, în capitolul despre
ierarhia cerească la pag 24 spune că, „numele Heruvimilor arată
puterea lor cunoscătoare şi de Dumnezeu văzătoare şi primitoare
a darului cel mai înalt al lumii, capacitatea vederii măreţiei
dumnezeieşti în cea dintâi putere lucrătoare a acesteia …”
În alte lucrări din
perioada patristică, aceste fiinţe au fost asemănate cu cei patru
apostoli: Matei, Marcu, Luca şi Ioan, fapt ce a influenţat arta
creştină.
9 Şi când cele patru fiinţe dădeau slavă, cinste şi
mulţumită Celui ce şade pe tron, Celui ce este viu în
vecii vecilor,
10 Atunci cei douăzeci şi patru de bătrâni, căzând înaintea
Celui ce şedea pe tron, se închinau Celui ce este viu în
vecii vecilor şi aruncau cununile lor înaintea tronului,
zicând:
11 Vrednic eşti, Doamne şi Dumnezeul nostru, să primeşti
slava şi cinstea şi puterea, căci Tu ai zidit toate
lucrurile şi prin voinţa Ta ele erau şi s-au făcut.
Duhurile, Bărtânii,
Heruvimii şi Serafimii, cu toţii dau slavă lui Dumnezeu cel care a
zidit universul prin Cuvântul Lui şi I-a dat viaţă prin Duhul Lui
Sfânt, prin care se menţine în viaţă şi va rămâne în viaţă
prin El, aşa cum ne arată şi Sfântul Apostol Ioan cap.1:
3
Toate prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut
din ce s-a făcut.
Aşa este, acum oamenii
care caută „Particula Lui Dumnezeu” afirmă că au găsit-o, dar
de fapt Dumnezeu este pretutindeni, este în noi şi noi în El.
Universul fizic cunoscut ca şi universurile necunoscute nouă sunt
ţinute toate prin Cuvântul Lui.
Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul 5
Cartea cu şapte peceţi
este dată Mielului. Mielul este lăudat cu cântări cereşti.
1 Am văzut apoi, în mâna dreaptă a Celui ce şedea pe
tron, o carte scrisă înăuntru şi pe dos, pecetluită cu
şapte peceţi.
2 Şi am văzut un înger puternic, care striga cu glas mare:
Cine este vrednic să deschidă cartea şi să desfacă toate
peceţile ei?
3 Dar nimeni în cer, nici pe pământ, nici sub pământ nu
putea să deschidă cartea, nici să se uite în ea.
4 Şi am plâns mult, fiindcă nimeni n-a fost găsit vrednic
să deschidă cartea, nici să se uite în ea.
În timpurile acelea
cartea nu avea forma pe care o cunoaştem azi, o suprapunere de file
de un anumit format, între două coperţi dreptunghiulare din carton
sau alte materiale. În antichitate cartea era o lungă foaie
de pergament, papirus sau aramă, scrisă pe o faţă, sau pe ambele
feţe, care era strânsă sub formă de sul.
Peceţile sau sigiliile
erau puse pentru a nu permite desfacerea sulului şi citirea textului
fără ruperea lor. Peceţile arată caracterul înalt al autorităţii
Celui care a scris această carte, care era necunoscută atât în
cer cât şi pe Pământ. Nimeni nu avea dreptul să rupă peceţile
şi să citească planul lui Dumnezeu, scris pentru omenire.
5 Şi unul dintre bătrâni mi-a zis: Nu plânge. Iată, a biruit
leul din seminţia lui Iuda, rădăcina lui David, ca să
deschidă cartea şi cele şapte peceţi ale ei.
Vedem că este vorba de Domnul
Iisus Hristos, aşa cum este descris în profeţia patriarhului Iacob
din cap.49, „Facerea”:
9 Pui de leu eşti, Iudo, fiul meu! De la jaf te-ai
întors... El
a îndoit genunchii şi s-a culcat ca un leu, ca o leoaică...
Cine-l va deştepta?
10 Nu va lipsi sceptru din Iuda, nici toiag de cârmuitor din
coapsele sale, până ce va veni împăciuitorul, Căruia se
vor supune popoarele.
Mântuitorul nostru Domnul
Iisus Hristos este menţionat de multe ori în Apocalipsă cu numele
de Miel. Între cele două versete se vede diferenţa dintre imaginea
de forţă dată de asemănarea cu Leul, din Vechiul Testament şi
nevinovăţia şi sacrificiul său, prin comparare cu Mielul, în
Noul Testament.
mijlocul bătrânilor, stând un Miel, ca înjunghiat, şi
care avea şapte coarne şi şapte ochi, care sunt cele
şapte duhuri ale lui Dumnezeu, trimise în tot pământul.
Jertfa Domnului Iisus,
pentru păcatele noastre, este asemănată cu cea a unui miel şi a
fost proorocită cu mult timp înainte de proorocul Isaia în
cap. 53:
7 Chinuit a fost, dar S-a supus şi nu şi-a deschis gura
Sa;
ca un miel spre junghiere s-a adus şi ca o oaie fără de
glas înaintea celor ce o tund, aşa nu Şi-a deschis gura
Sa.
8 Întru smerenia Lui judecata Lui s-a ridicat şi neamul
Lui cine îl va spune? Că s-a luat de pe pământ viaţa
Lui! Pentru fărădelegile poporului Meu a fost adus spre
moarte.
La fel ne spune
şi Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru 1:
18 Ştiind că nu cu lucruri stricăcioase, cu argint sau cu
aur, aţi fost răscumpăraţi
din viaţa voastră deşartă,
lăsată de la părinţi,
19 Ci cu scumpul sânge al lui Hristos, ca al unui miel
nevinovat şi neprihănit,
20 Care a fost cunoscut mai dinainte de întemeierea
lumii,
dar Care S-a arătat, în anii cei mai de pe urmă, pentru
voi,
În versetul
Apocalipsei prin „… şapte ochi, care sunt cele şapte duhuri ale
lui Dumnezeu, trimise în tot pământul” vedem marea descoperire a
unei taine şi anume, că prin cei şapte ochi ai săi, Mielul adică
Domnul Iisus Hristos are acces direct ca şi Dumnezeu la toate câte
fac oamenii. Acest lucru arată conexiunea permanentă cu realitatea
noastră fizică. Despre cele şapte duhuri ale lui Dumnezeu, care
cutreieră pământul ne vorbeşte şi proorocul Zaharia la cap.4:
10 Căci cine a dispreţuit vremea acestor începuturi mici?
Ei se vor bucura văzând cumpăna zidarului în mâna lui
Zorobabel. Iar aceste şapte (candele) sunt ochi
Domnului care cutreieră tot pământul".
7 Şi a venit şi a luat cartea, din dreapta Celui ce şedea pe
tron.
8 Şi când a luat cartea, cele patru fiinţe şi cei douăzeci şi
patru de bătrâni au căzut înaintea Mielului, având
fiecare alăută şi cupe de aur pline cu tămâie care sunt
rugăciunile sfinţilor.
9 Şi cântau o cântare nouă, zicând: Vrednic eşti să iei
cartea şi să deschizi peceţile ei, fiindcă ai fost
înjunghiat şi ai răscumpărat lui Dumnezeu, cu sângele
Tău, oameni din toată seminţia şi limba şi poporul şi
neamul;
10 Şi I-ai făcut Dumnezeului nostru împărăţie şi preoţi, şi
vor împărăţi pe pământ.
Cei douăzeci şi patru de
bătrâni înţelepţi cântă un nou imn de slavă nemaiauzit până
acum în cer, prin care preaslăvesc pe Dumnezeu şi pe Domnul Iisus
Hristos, care, prin sângele Său a răscumpărat oamenii de pe
Pământ. Alăutele din mâinile bătrânilor sunt instrumente
muzicale care scot sunete prin ciupirea corzilor, asemănătoare
harfelor, dar mai mici ca dimensiuni.
În acest tablou
au în mâini şi cupe de aur, care conţin rugăciunile sfinţilor,
care se ridică ca fumul tămâii înaintea Tronului ceresc. „Ca
fumul tămâiei să se ridice ruga mea înaintea ta Doamne” zice
foarte frumos psalmistul.
împrejurul tronului şi al fiinţelor şi al bătrânilor, şi era
numărul lor zeci de mii de zeci de mii şi mii de mii,
Fiind în duh prezent la această mare adunare, alături de heruvimi, serafimi şi cei douăzeci şi patru de bătrâni, care stau pe cele douăzeci şi patru de scaune, autorul mai aude şi mii de glasuri de îngeri care erau şi ei prezenţi.
12 Zicând cu glas mare: Vrednic este Mielul cel înjunghiat
ca să ia puterea şi bogăţia şi înţelepciunea şi tăria şi
cinstea şi slava şi binecuvântarea.
13 Şi toată făptura care este în cer şi pe pământ şi sub
pământ şi în mare şi toate câte sunt în acestea le-am
auzit, zicând: Celui ce şade pe tron şi Mielului fie
binecuvântarea şi cinstea şi slava şi puterea, în vecii
vecilor!
14 Şi cele patru fiinţe ziceau: Amin! Iar bătrânii căzură şi
se închinară.
Toţi cei prezenţi sunt bucuroşi
că Vrednic este Mielul cel înjunghiat, adică Domnul Iisus Hristos,
să ia puterea, înţelepciunea, tăria, cinstea şi slava, pentru a
putea desface cartea cu cele şapte peceţi. Vedem că toată
făptura care este în cer, pe pământ şi sub pământ şi în mare
au zis că Lui Dumnezeu şi Fiului Său Domnului Iisus i se cuvin
binecuvântarea, cinstea, slava şi puterea în veci. Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu