Mântuieşte, Doamne, poporul
Tău
Şi
binecuvintează moştenirea Ta;
Biruinţă
binecredincioşilor creştini
Asupra celui potrivnic dăruieşte
Şi cu Crucea Ta păzeşte pe poporul
Tău.
(Troparul la
Înălţarea Cinstitei Cruci )
În această carte, textele biblice
au fost preluate cu ajutorul programului Biblie-Explorer,
oferit
tuturor, cu generozitate de-mistic.org, http://e-mistic.org/html/be.html
,drept pentru care,
în numele cititorilor acestei cărţi, le mulţumesc.
Mulţumesc soţiei mele
pentru susţinerea morală
şi materială, fără de
care publicarea acestei cărţi nu ar fi fost posibilă.
Descrierea CIP a
Bibliotecii Naţionale a României
AURELIAN CHIRICA
Apocalipsa Sfântului
Ioan Teologul un nou început
ISBN
CUVÂNT DIN TAINĂ
Nu întâmplător, am ales să intitulez prefaţa
acestei lucrări
„ Cuvânt din taină”.
S-ar putea crede pentru început a fi cuvânt de
taină, deşi lesne se înţelege, este şi acesta.
Ea este cuvântul „Cuvântului”, care tainic
transmite oamenilor voia lui Dumnezeu.
Lucrarea de faţa „Apocalipsa
Sfântului Ioan Teologul, un nou început”, elaborată de domnul
Aurelian Chirica, îşi trage seva din Taina Sfintei Spovedanii,
pentru că adeseori când la sfârşitul Tainei ofer obişnuita
epitimie, nu mă ghidez după şabloane ci ţin mereu seama de
persoana care-mi stă înainte.
Aşa se face, că observând
preocupările intelectuale ale distinsului meu fiu duhovnicesc,
alcătuitorul lucrării de faţă, l-am sfătuit să citească Sfânta
Scriptură.
Îmi aduc aminte că de aproximativ
2-3 ani în urmă cu ocazia vizitelor pastorale pe care le făceam în
sectorul parohial, îl găseam permanent în studiu la masa de lucru,
având în faţă Sfânta Scriptură, lucrări de referinţă ce au
legătură cu subiectul temei abordate dar şi nelipsitul computer.
Anul acesta în săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului
nostru Iisus Hristos, la una din minunatele slujbe ale deniilor am
primit lucrarea terminată, cu rugămintea din partea autorului de
a-i scrie o prefaţă.
Cum era şi firesc am lecturat-o.
Cartea cuprinde 202 pagini, ea nefiind
o proorocire sau o tâlcuire expresă a Apocalipsei, ci mai cu seamă
o interconexiune de texte Vechi şi Nou Testamentare, care vor să
reliefeze împlinirea în timpul istoric a Cuvântului lui Dumnezeu.
În acest sens autorul vine cu argumente plauzibile de ordin
istorico-geografic, date confirmate de tratatele de istorie dar şi
de presa scrisă a timpului în care s-au petrecut.
Aşadar, recomandăm cu căldură
lecturarea acestei cărţi, din care putem înţelege sensul vieţii,
dar şi glasul lui Dumnezeu care strigă:
„ Cel ce are urechi de auzit să audă”.
Matei, Cap.13, Vers.9
La prăznuirea Sfintei Învieri a Domnului,
Focşani 20.04.2014
Pr. Florentin St. Răuţă
1.
Cuvânt de început
Această scriere nu este o
proorocire şi nici o tălmăcire a scrierii biblice, Apocalipsa
Sfântului Ioan Teologul. Lucrarea de faţă este o încercare de a
oferi cititorului, un punct de vedere asupra acestei minunate
lucrări. Ea vine să facă o legătură directă între
versetele biblice din Apocalipsă, cu evenimentele care s-au petrecut
, se petrec, şi se vor petrece pe pământ.
Apocalipsa Sfântului Ioan
Teologul este o lucrare deosebită faţă de celelalte Evanghelii şi
Epistole din Noul Testament. A fost scrisă în jurul anului 95 d.Hr.
de către Sfântul Ioan, în insula Patmos, din apropierea coastei
Asiei Mici. Aici, autorul a fost exilat vreme de mai mulţi ani de
împăratul roman Domiţian, timp în care s-a rugat în cenuşă ,
îmbrăcat în sac, aşa cum obişnuiau vechii prooroci. În
vremurile vechi, sacul era o haină ţesută din păr, luat din coama
cailor sau din păr de cămilă, iar, ulterior dintr-o ţesătură
groasă, pe care o purtau proorocii ca semn de mare smerenie şi
de lepădare de avuţiile pământeşti. Iisus Hristos s-a milostivit
de rugăciunile lui şi din acest motiv a fost răpit în duh de mai
multe ori, având revelaţia acestei scrieri, primind totodată şi
harul proorocirii. Termenul de Apocalipsă vine din limba greacă şi
înseamnă „relevare” sau „dezvăluire” a lucrurilor ascunse
.
Această scriere are
puterea impresionantă de a decodifica planul Lui Dumnezeu şi a
descrie viitorul, cu desluşire-a tainelor sale în mare parte.
Prin îndurarea Domnului Iisus Hristos relevarea se face direct,
Sfântul Ioan fiind prezent în duh la desfăşurarea mai multor
evenimente, atât în cer cât şi pe pământ.
Îngerul trimis de Domnul
Iisus Hristos care îl însoţeşte , îi arată şi îi explică
lucrurile pe care le vede. Autorul este martor direct împreună
cu sfinţii din cer la deschiderea cărţii Lui Dumnezeu. Această
carte are formă de sul şi este scrisă pe ambele feţe, fiind
„ferecată cu şapte peceţi”. Peceţile arată înalta
autoritate a Celui care a scris cartea, dar şi autoritatea Celui
care o poate deschide şi citi cele scrise în ea.
În momentul deschiderii
peceţilor în cer, pe Pământ se produc o serie de evenimente
catastrofice de mai mică sau mai mare amploare, care sunt date de
Dumnezeu, pentru conştientizarea păcatelor oamenilor şi revenirea
la dreapta credinţă.
Nu fără temei se
presupune că Sfântul Ioan Teologul este una şi aceeaşi persoană
cu Apostolul Ioan, fiul lui Zevedei şi al Salomeei. Fiind frate cu
Sfântul Iacov, este probabil cel mai tânăr dintre Apostoli
şi discipolul iubit al Domnului Iisus. Cei doi fraţi împreună cu
Sfântul Petru, au fost de faţă la schimbarea la faţă a
Mântuitorului de pe muntele Taborului, aşa cum arată Sfânta
Evanghelie după Matei 17:
1 Şi după şase zile, Iisus a
luat cu Sine pe Petru şi pe Iacov
şi pe Ioan, fratele lui, şi i-a dus într-un munte înalt, de
o parte.
2 Şi S-a schimbat la faţă, înaintea lor, şi a
strălucit faţa Lui
ca soarele, iar veşmintele Lui s-au
făcut albe ca lumina.
Sfântul Ioan a fost
prezent şi la răstignirea Mântuitorului, când a fost încredinţat
ca fiu Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu Fecioara Maria, iar pe
Ea a dat-o în grija lui, aşa cum vedem din Sfânta Evanghelie după
Ioan cap.19:
26 Deci Iisus, văzând pe mama Sa şi pe ucenicul pe care Îl
iubea stând alături, a zis
mamei Sale: Femeie, iată fiul
tău!
27
Apoi a zis ucenicului: Iată mama ta! Şi din ceasul acela
ucenicul a luat-o la sine.
Se spune că, după
moarte, trupul Sfântului Ioan nu a mai fost găsit în mormântul
său, iar la data de 8 mai în fiecare an, din mormântul său se
ridică un vârtej de praf, cu care bolnavii dau pe corpul şi pe
faţa lor şi de multe ori se vindecă. Se presupune că trupul nu a
fost găsit deoarece Ioan este viu şi astăzi, aşa cum putem
interpreta afirmaţiile din Sfânta Evanghelie după Ioan
cap. 21:
21 Pe acesta
deci, văzându-l, Petru a zis lui Iisus: Doamne,
dar cu acesta ce se întâmplă?
22 Zis-a
Iisus lui: Dacă voiesc ca acesta să rămână până voi
veni, ce ai tu? Tu urmează Mie.
23 De aceea
a ieşit cuvântul acesta între fraţi, că ucenicul
acela nu va muri; dar Iisus nu i-a spus că nu va muri ci:
dacă voiesc ca acesta să rămână până voi veni, ce ai tu?
Despre acest lucru ne
vorbeşte şi Sfânta Evanghelie după Matei cap. 16:
28 Adevărat
grăiesc vouă: Sunt unii din cei ce stau aici care
nu vor gusta moartea până ce nu vor vedea pe Fiul
Omului, venind în împărăţia Sa.
Oare Sfântul Ioan Teologul trăieşte efectiv între noi?
Tulburătoare întrebare, la care nu putem răspunde.
Ca scriere, Apocalipsa
este structurată pe 22 de capitole şi începe cu epistolele
adresate celor şapte biserici din Asia Mică şi se termină cu o
nouă reînviere a vieţii pe Pământ, prin venirea din cer a noului
Ierusalim. Acţiunea se petrece pe mai multe planuri, iar autorul are
tendinţa de a relua linia timpului, cu o uşoară revenire din
trecut către viitor. Acest mod de prezentare ajută cititorul să
aibă puncte de conexiune temporală, pentru acţiuni care se
desfăşoară în cer, dar şi pe pământ.
Toate evenimentele
relatate se petrec după înălţarea la ceruri a Domnului nostru
Iisus Hristos şi se termină la mii de ani depărtare. După ce vom
face împreună descrierea textului şi explicarea
simbolurilor, în corelaţie cu date recente, vom analiza dezvoltarea
temporală a evenimentelor viitoare pentru a înţelege poziţia
noastră aproximativă în vremurile pe care le trăim..
Pe parcursul acestei
scrieri, pentru a putea înţelege mai bine textul, am folosit
conexiuni biblice din Vechiul Testament, cu scrierile Proorocilor,
cât şi din Noul Testament cu scrierile Apostolilor. Alături
de aceste scrieri, am adăugat şi unele observaţii personale sau
din alte lucrări pe care le-am considerat edificatoare.
Având în vedere aceste
deziderate, să începem parcurgerea acestui text minunat, care
trebuie citit cu multă evlavie, luare aminte şi înţelepciune,
pentru a fi pe deplin folositor minţii, dar mai ales sufletului
nostru.
2.
Semnele sfârşitului şi ale începutului consemnate
de
prooroci şi Apostoli
Încă din vremea
marilor prooroci ai Vechiul Testament, au existat descrieri ale
avertismentelor, semnelor şi pedepselor date de Dumnezeu oamenilor,
pentru închinarea la idoli, lăsarea de păcate şi revenirea la
dreapta credinţă.
În acest ciclu de
dezvoltare a omenirii pe Pământ, civilizaţia a trecut şi va
mai trece prin transformări determinate de cataclisme naturale şi
artificiale; mulţi oamenii vor muri, dar şi mulţi se vor salva
prin credinţa în Dumnezeu. Ultima perioadă din acest ciclu de
dezvoltare umană, din vremea primilor prooroci, poartă numele de
ziua lui Dumnezeu sau ziua Domnului. Această „zi”, desemnează o
perioadă de timp mult mai îndelungată decât o zi terestră.
Atunci vor fi pedepsite păcatelor oamenilor, iar la „sfârşitul
veacului”, va fi „învierea morţilor” şi „judecata de
apoi”. După judecata lui Dumnezeu va începe un
nou ciclu de dezvoltare a vieţii pe Pământ, când oamenii vor
vedea un pământ nou, care are deasupra un cer nou.
Aceste previziuni sunt făcute cu mii de ani înainte de zilele
noastre, prin glasul proorocilor din vechime, aşa cum vom vedea în
continuare.
Sfântul
prooroc Atmos
A proorocit în vremea
împăratului Iudeii, Ozia şi în vremea împăratului lui
Israel, Ieroboam, întorcând poporul de la închinarea la idoli.
Iată ce profeţea el la acea vreme, referitor la începerea zilei
Domnului în cap.8:
9 Iar în ziua aceea, zice Domnul Dumnezeu, voi
apune
soarele în miezul zilei şi voi
întuneca pământul în zi
luminoasă;
10
Voi preface praznicele voastre în jelire şi toate cântările
voastre în tânguire; pe toate coapsele voi pune sac şi
pleşuve vor fi toate capetele; voi înteţi jalea ca pentru
cel unul-născut şi sfârşitul va fi o zi de deznădejde!
11
Iată vin zile, zice Domnul Dumnezeu, în care voi
trimite
foamete pe pământ, nu foamete de pâine şi nu
sete de apă, ci de auzit cuvintele Domnului.
12
Şi ei se vor clătina de la o mare până la cealaltă şi de
la miazănoapte la răsărit şi vor cutreiera pământul
căutând cuvântul Domnului, dar nu îl vor afla.
Sfântul prooroc Sofronie
Numele acestui prooroc
poate fi interpretat ca "straja Domnului" său
"cunoscătorul celor ascunse"; a trăit în Ierusalim
între 640- 609 î.Hr. El a prezis că Hristos Domnul, va fi
Judecător şi Împărat a toată suflarea cuvântătoare şi că va
răsplăti fiecăruia după faptele lui. Despre venirea zilei
Domnului a spus următoarele în cap.1:
14
Aproape este ziua cea mare a Domnului, aproape este
şi zoreşte într-una. Se aude venind ziua Domnului!
Viteazul va ţipa groaznic atunci.
15
Zi de mânie este ziua aceea, zi de strâmtorare şi de
jale, zi de pustiire şi de nimicire, zi de întuneric şi de
beznă, zi de nori şi de negură;
16
Zi cu sunet de trâmbiţă şi de strigăte de război
împotriva cetăţilor întărite şi a turnurilor înalte.
17
Voi strâmtora pe oameni şi vor merge ca orbii, căci
împotriva Domnului au săvârşit păcate; sângele lor
vărsat va fi ca pulberea şi trupurile lor ca gunoiul.
18
Nici aurul, nici argintul nu vor putea să-i izbăvească
în
ziua mâniei Domnului, căci tot pământul va fi
mistuit de focul mâniei Lui; căci El va
distruge, da,
va pierde într-o clipă pe toţi locuitorii pământului.
Sfântul prooroc Daniel
Fiu de nobil, Daniel a fost
luat de tânăr în robia babiloneana, în 606 î.Hr. când
Nabucodonosor cucereşte Ierusalimul. Împreună cu alţi
tineri, este dus la Babilon, pentru a sluji ca interpret şi
pentru a învăţa legile şi religia acestui mare imperiu. El face
parte dintre cei patru mari prooroci ai vechiului testament alături
de Isaia ,Ieremia, Iezechiel.
Prin revelaţia dată de
Dumnezeu, reuşeşte să interpreteze visele regelui babilonean şi
astfel este pus mai mare peste tot ţinutul Babilonului. Fiind
pizmuit pentru onorurile care i se acordau, un mic grup de curteni
manipulează legile, încât Daniel, fără să vrea, le încalcă şi
pentru asta, este aruncat în groapa cu lei. Bunul Dumnezeu îl
salvează, trimiţând un înger, care ţine leii departe de trupul
lui şi scapă nevătămat. Pentru marea sa credinţă, în a
doua parte a vieţii, Daniel primeşte harul proorocirii. El
are o serie de viziuni prin care ne vorbeşte despre soarta
imperiilor care au intervenit in istoria iudeilor. Unele din aceste
profeţii vor mai fi discutate pe parcursul acestei scrieri. Despre
evenimente apropiate zilei lui Dumnezeu. ne vorbeşte în cap.12:
1
Şi în vremea aceea se va scula Mihail, marele voievod
care ocroteşte pe fiii poporului tău, şi va fi vreme de
strâmtorare cum n-a mai fost de când sunt popoarele şi
până în vremea de acum. Dar în vremea aceea,
poporul tău va fi mântuit şi anume oricine va fi găsit
scris în carte.
2 Şi mulţi dintre cei care dorm în ţărâna
pământului se
vor scula, unii la viaţă veşnică, iar alţii spre ocară şi
ruşine veşnică.
3 Şi cei înţelepţi vor lumina ca strălucirea
cerului şi cei
care
vor fi îndrumat pe mulţi pe calea dreptăţii vor fi
ca stelele în vecii vecilor.
---
10
Mulţi vor fi curăţiţi, albiţi şi lămuriţi, iar cei nelegiuiţi
se vor purta ca cei nelegiuiţi; toţi cei fără de lege nu
vor pricepe, ci numai cei înţelepţi vor înţelege.
După venirea în lume a
Domnului Iisus Hristos, în propovăduirea Evangheliei, este
ajutat de cei 12 Apostoli. Cuvântul „apostol” în greacă,
înseamnă „trimis” sau „sol”. Scrierile şi învăţăturile
apostolilor sunt reunite în partea a doua din Biblie, în Noul
Testament. Ei au învăţat şi au propovăduit împreună cu
Mântuitorul timp de 3 ani, înainte de Înălţarea Sa la cer. După
plecarea Mântuitorului Iisus Hristos, apostolii au primit sarcina de
a învăţa poporul iudeu şi popoarele învecinate Sfânta
Scriptură, răspândind creştinismul în lume.
Sfântul
Apostol şi Evanghelist Matei.
Înainte de a fi
apostol, a fost vameş, fiind originar din Capernaum. Lui se atribuie
textul primei Evanghelii scris în limba aramaică şi apoi în
greacă, aşa cum mărturiseşte Sfântul Epifanie. A predicat
Evanghelia la parţi şi medini şi se afirmă că a murit ca martir,
ars pe rug de păgânii din Etiopia. Evanghelia sa a fost
confirmată ca autentică de toate sinoadele ecumenice. Iată ce ne
transmite referitor la ziua Domnului în Sfânta Evanghelie
după Matei cap.24:
15 Deci, când veţi vedea urâciunea pustiirii ce s-a
zis prin
Daniel proorocul, stând în locul cel sfânt – cine
citeşte
să înţeleagă –
16 Atunci cei din Iudeea să fugă în munţi.
---
27 Căci precum fulgerul iese de la răsărit şi se
arată până
la apus, aşa va fi şi venirea Fiului Omului.
28 Căci unde va fi stârvul, acolo se vor aduna
vulturii.
29 Iar îndată după strâmtorarea acelor zile, soarele
se va
întuneca şi luna nu va mai da lumina ei, iar stelele vor
cădea din cer şi puterile cerurilor se vor zgudui.
30 Atunci se va arăta pe cer semnul Fiului Omului şi
vor
plânge toate neamurile pământului şi vor vedea pe Fiul
Omului venind pe norii cerului, cu putere şi cu slavă
multă.
Sfântul
Apostol şi Evanghelist Marcu
S-a născut din părinţi
bogaţi, iar în casa lui, se adunau primii creştini pentru
rugăciune. Se spune că, în camera de sus au mâncat Paştele
Apostolii, după moartea Mântuitorului şi acolo au primit Duhul
Sfânt. Marcu l-a însoţit pe Pavel şi pe Barnava în drumul lor de
predicare a Evangheliei, în Antiohia, Seleucia, Cipru, Salami şi
Perga Panfiliei. A propovăduit şi în Alexandria, unde a creat o
comunitate de credincioşi şi ulterior construieşte o
biserică puternică. Păgânii din cetate l-au prins pe Apostolul
Marcu cu ocazia unei sărbători păgâne şi l-au întemniţat. A
doua zi l-au târât peste stânci, iar Marcu şi-a dat sufletul. El
este considerat întemeietorul Bisericii Ortodoxe Copte din
Alexandria, unde a fost îngropat şi unde se păstrează azi
moaştele sale. Iată ce ne vorbeşte Sfânta Evanghelie după Marcu
în cap.13:
18 Rugaţi-vă, dar, ca să nu fie fuga voastră iarna.
19 Căci în zilele acelea va fi necaz cum nu a mai fost
până
acum, de la începutul făpturii, pe care a zidit-o
Dumnezeu, şi nici nu va mai fi.
----
24
Ci în acele zile, după necazul acela, soarele se va
întuneca şi luna nu-şi va mai da lumina ei.
25
Şi stelele vor cădea din cer şi puterile care sunt în ceruri
se
vor clătina.
26
Atunci vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori, cu
putere multă şi cu slavă.
27
Şi atunci El va trimite pe îngeri şi va aduna pe aleşii Săi
din cele patru vânturi, de la marginea pământului până
la marginea cerului.
Sfântul
Apostol şi Evanghelist Luca
S-a născut în Antiohia
Siriei unde a studiat învăţătura greacă şi a devenit medic
iscusit, iar, ulterior, a devenit şi un foarte bun pictor. În Teba
Boeţiei îl întâlneşte pe Iisus, pe care îl urmează
numărându-se printre cei 70 de apostoli. După moartea
Mântuitorului, mergând cu mare tristeţe împreună cu Sfântul
Apostol Cleopa către cetatea Emaus, li s-a arătat în cale
Domnul înviat şi mult s-au bucurat. După pogorârea Sfântului
Duh, merge în Antiohia, pentru ca împreună cu Pavel, să predice
Evanghelia. Dregătorul Teofit îl roagă să scrie despre faptele
lui Iisus Hristos şi aşa ia fiinţă Evanghelia după Luca, lucrare
pentru care se documentează minuţios. Ulterior a mai predicat în
Italia, Dalmaţia, Macedonia şi în Grecia. Tot el pictează primele
icoane ale Maicii Domnului cu Iisus în braţe şi cu Petru şi
Pavel. Moare în cetatea Tebei la 80 de ani, spânzurat de păgâni,
iar moaştele sale se găseau în Biserica Sfinţilor Apostoli în
Constantinopol – Istambulul de azi, care s-a pierdut în
negura timpului.
Iată cum redă el
acest viitor eveniment în Evanghelia sa, scrisă în urmă cu
aproape 2000 de ani , la cap.21:
20
Iar când veţi vedea Ierusalimul înconjurat de oşti,
atunci să ştiţi că s-a apropiat pustiirea lui.
21
Atunci cei din Iudeea să fugă la munţi şi cei din
mijlocul lui să iasă din el şi cei de prin ţarină să nu intre
în el.
22
Căci acestea sunt zilele răzbunării, ca să se împlinească
toate cele scrise.
23
Dar vai celor care vor avea în pântece şi celor care vor
alăpta în acele zile. Căci va fi în ţară mare strâmtorare
şi mânie împotriva acestui popor.
24 Şi vor cădea de ascuţişul săbiei şi vor fi duşi
robi la
toate neamurile, şi Ierusalimul va fi călcat în picioare
de neamuri, până ce se vor împlini vremurile
neamurilor.
25 Şi vor fi semne în soare, în lună şi în stele,
iar pe
pământ spaimă întru neamuri şi nedumerire din pricina
vuietului mării şi al valurilor.
26
Iar oamenii vor muri de frică şi de aşteptarea celor ce
au să vină peste lume, căci puterile cerurilor se vor
clătina.
27
Şi atunci vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu
putere şi cu slavă multă.
28
Iar când vor începe să fie acestea, prindeţi curaj şi
ridicaţi capetele voastre, pentru că răscumpărarea
voastră se apropie.
Sfântul
Apostol Petru
Iniţial s-a numit Simon şi
a fost pescar din Betsaida pe teritoriul Siriei de astăzi; ulterior
a locuit în Capernaum . Este unul dintre primii discipoli ai lui
Iisus şi a fost fratele mai mare al apostolului Andrei. Numele de
Petru vine de la piatră, deoarece Iisus aşa îl numea. Este unul
dintre primii întemeietori ai bisericii iudeo-creştine din
Ierusalim. A fost arestat şi închis în Ierusalim, din porunca
regelui Agripa, dar a fost eliberat miraculos de un Înger. Ulterior,
pleacă în Antiohia, care se găseşte astăzi pe teritoriul
Turciei. Mai târziu, la Roma, ajunge conducător al mişcării
creştine. În vremea împăratului Nero este arestat şi răstignit
cu capul în jos la cererea sa.
Deşi multă vreme s-a
crezut ca este îngropat la Roma, cercetările au arătat că nu este
vorba despre scheletul său. Petru, ca Episcop al Romei, este
considerat predecesorul papal de mai târziu, iar în cinstea lui, au
fost ridicate monumente şi bazilici, dintre care cea mai renumită
este San Pietro din Roma. Iată cum redă el în A doua Epistolă
Sobornicească venirea zilei Domnului la cap.3:
6
Şi prin apă lumea de atunci a pierit înecată,
7 Iar cerurile de acum şi pământul sunt ţinute
prin acelaşi
cuvânt şi păstrate pentru focul din ziua judecăţii şi a
pieirii oamenilor necredincioşi
----
10 Iar ziua Domnului va veni ca un fur, când cerurile
vor
pieri cu vuiet mare, stihiile, arzând, se vor desface, şi
pământul şi lucrurile de pe el se vor mistui.
11
Deci dacă toate acestea se vor desfiinţa, cât de mult vi
se cuvine vouă să umblaţi întru viaţă sfântă şi în
cucernicie,
12
Aşteptând şi grăbind venirea zilei Domnului, din
pricina căreia cerurile, luând foc, se vor nimici, iar
stihiile, aprinse, se vor topi!
13
Dar noi aşteptăm, potrivit făgăduinţelor Lui, ceruri noi
şi pământ nou, în care locuieşte dreptatea.
După cum vedem, Sfântul
Apostol Petru ne arată că înainte a mai existat o
civilizaţie pe Pământ, o lume a cărei urme se găsesc şi astăzi,
care a fost distrusă de cuvântul Domnului prin apă. În mod
similar civilizaţia actuală va fi distrusă, în ziua Domnului prin
foc, iar noi vom aştepta ceruri noi şi pământ nou, pe care se va
reînnoi viaţa într-un alt ciclu de dezvoltare umană.
Sfântul
Apostol Pavel
S-a născut la Tars ca
cetăţean roman, dintr-o familie bună, cu numele de Saul. Copil
fiind, urmează şcoala de la sinagoga iudaică, iar din familie,
primeşte o puternică educaţie elenistică. Urmează la
Ierusalim şcoala de rabini, apoi, apare ca persecutor al
creştinilor. Pe drum, când se îndrepta spre Damasc, cu
împuternicire pentru a prinde creştinii din acest oraş, Saul, este
oprit de Iisus Hristos şi convertit la credinţă. Acest eveniment
este descris în Faptele Sfinţilor Apostoli cap.9:
3 Dar pe când călătorea el şi se apropia de Damasc, o
lumină din cer, ca de fulger, l-a învăluit deodată.
4 Şi, căzând la pământ, a auzit un glas, zicându-i:
Saule,
Saule, de ce Mă prigoneşti?
5 Iar el a zis: Cine eşti, Doamne? Şi Domnul a zis:
Eu
sunt Iisus, pe Care tu Îl prigoneşti. Greu îţi este să
izbeşti
cu piciorul în ţepuşă.
6 Şi el, tremurând şi înspăimântat fiind, a zis:
Doamne, ce
voieşti să fac? Iar Domnul i-a zis: Ridică-te, intră în
cetate şi ţi se va spune ce trebuie să faci.
După această întâmplare,
devenind apostol, a început să predice în Damasc şi Ierusalim.
În jurul anului 45d.Hr. merge în Antiohia Siriei, unde
propovăduieşte Evanghelia, atât printre iudei cât şi printre
păgâni. Sfântul
Apostol Pavel merge la Atena, unde a convertit la
creştinism un număr de greci, printre care şi pe Dionisie
Areopagitul, primul episcop al Atenei. După această
reuşită pleacă la Corint, în Galaţia, Frigia, şi Efes.
Ajunge în Macedonia, iar de aici în Iliria, după care poposeşte
în Milet. Pleacă pe mare la Cezareea
Palestinei şi de aici la Ierusalim unde este încarcerat
doi ani, dar, datorită cetăţeniei romane pe care o avea din
naştere, cere dreptul de a fi judecat de împăratul roman. La Roma
este condamnat la o detenţie uşoară, într-o casă unde a
continuat propovăduirea creştinismului. A fost lăsat liber după
anul 63 d.Hr. şi pleacă din nou ca misionar. Sfârşitul său este
încă neclar, dar se pare că s-a reîntors la Roma, unde închis
fiind moare ca martir sub domnia împăratului Nero, în aceeaşi zi
cu Sfântul Apostol Petru.
În Epistola a doua către
Tesaloniceni Sfântul Apostol Pavel ne vorbeşte despre ziua Domnului
în cap.2:
1
În privinţa venirii Domnului nostru Iisus Hristos şi a
adunării noastre împreună cu El, vă rugăm, fraţilor,
2 Să nu vă clintiţi degrabă cu mintea, nici să
vă
spăimântaţi – nici de vreun duh, nici de vreun cuvânt,
nici de vreo scrisoare ca pornită de la noi, cum că ziua
Domnului a şi sosit.
3 Să nu vă amăgească nimeni, cu nici un chip; căci
ziua
Domnului nu va sosi până ce
mai întâi nu va veni lepădarea de credinţă şi nu se va da
pe faţă omul nelegiuirii, fiul pierzării,
4 Potrivnicul, care se înalţă mai presus de tot ce se
numeşte Dumnezeu, sau se cinsteşte cu închinare, aşa
încât să se aşeze el în templul lui Dumnezeu, dându-se
sine drept dumnezeu.
Sfântul Apostol Pavel ne
arată limpede că ziua Domnului nu va veni până nu se va lepăda
omenirea de credinţă. După Sf. Ioan Hrisostomul, Antihrist, nu va
fi Satana în persoană, ci un om de care acesta se va folosi din
plin.
Ca o observaţie generală vedem
în versetele biblice, atât ale proorocilor cât şi ale
Apostolilor, câteva trăsături comune referitoare la ziua lui
Dumnezeu. Cauza principală a venirii acestei zile o reprezintă
înmulţirea peste măsură a păcatelor oamenilor, păcate care
însumate, afectează întreaga creaţie. De aceea, este necesară
judecata de apoi şi reînnoirea lumii prin curăţirea Pământului
prin foc, pentru ca întreaga creaţie de pe Pământ să se
primenească.
Ca elemente comune ale
acestor evenimente înfricoşătoare, desluşim: un mare
cutremur care va zgudui lumea, foc din cer şi sabie, adică un mare
război, venirea lui antihrist la conducerea guvernului mondial şi
o puternică prigonire a oamenilor credincioşi timp de trei
ani şi jumătate.
Alte elemente sunt:
întunecarea soarelui în mijlocul zilei, luna nu se va mai vedea
noaptea timp de trei zile, lovirea pământului din cer şi venirea
Fiul Omului pe norii slavei, cu putere multă, care va face dreaptă
judecată.
Referitor la numele lui
antihrist Sfântul Andrei al Cezareii scrie următoarele:
"Despre numele cel
murdar al lui antihrist şi despre tâlcuirea numărului precum şi
despre altele ce s-au scris despre acela, vremea le va descoperi şi
experienţa celor înţelepţi..., dar nu a binevoit harul
dumnezeiesc să se scrie în dumnezeiasca carte numele lui cel
pierzător. Însă cercetând cu raţiunea, cu adevărat multe (nume)
se pot afla...". (Sfântul Andrei al Cezareii, Tâlcuire la
Apocalipsă, cap.58, pp. 541-342, ediţie greacă).
Mântuitorul nostru Iisus
Hristos, le spunea aşa - zişilor învăţători din vremea sa:
"Făţarnicilor, faţa cerului ştiţi s-o judecaţi, dar
semnele vremurilor nu puteţi" (Mt. 16, 3).